gran_misa_patolica

Missa Patólica per l’economia Solidària amb el Leo Bassi

La Gran Missa Patólica representa una fita en la carrera teatral de Leo Bassi perquè no és una obra de Teatre sinó l’adaptació a l’escenari d’una veritable “missa” bufonesca de la famosa Església Patólica fundada per l’Il·lustre Pallasso

Des de la seva inauguració el 28 de Desembre del 2012 a Madrid, aquest lloc de culte anomenat El Paticano de Lavapiés, dedicat a l’adoració d’un ànec de goma groc “redemptor”, celebra regularment misses i esdeveniments com casaments i batejos amb la seva pròpia litúrgia.

El més singular és que el que comença com una entremaliadura original i divertida s’ha converteix en alguna cosa que transcendeix la sàtira, posant en evidència les contradiccions sempre més grans entre la narrativa oficial de la nostra societat i els valors que la gent viu.

Cada diumenge en les seves Misses Patólicas, el gran bufon que és Leo Bassi, provoca riallades i aplaudiments de consensos amb preguntes i reflexions tan bàsiques com:
Si la ciència i la tecnologia és tan important per la Marca Espanya Com és possible que el seu govern presti jurament sobre un llibre on les serps parlen? ¿Com pot quan també en aquest llibre es considera la saviesa com a font de tots els nostres pecats?

Més enllà del tema de la llibertat d’expressió, posada tristament en evidència per la tragèdia de Charlie Hebdo a París, la voluntat que té el públic de riure d’aquestes coses demostra un dèficit de legitimitat de les institucions religioses. I aquí està l’originalitat d’aquesta proposta.
La Gran Missa Patólica no es limita només a ser un contenidor irònic per ordenar els arguments laics clàssic. Arran dels seus propis enfrontaments amb els defensors intolerants de la Religió, Bassi ha arribat a una conclusió fonamental: El Riure és sagrada i l’Art del Pallasso té una funció que connecta amb l’essència de l’ésser humà.
Potser l’humor és el que més caracteritza la Modernitat i alhora el que separa a la democràcia de l’absolutisme. És un acte d’Amor a la llibertat i un homenatge continu a l’humanisme.
Tot i la gran importància que l’humor i la comicitat tenen en les nostres vides, la societat segueix considerant-lo com una activitat frívola, lluny de les altes esferes de les aspiracions religioses. La força de l’obra de Bassi és situar el llenguatge irònic a un nivell de consciència diferent, utilitzant la poesia i la màgia del Pallasso com a vehicle oníric que transforma l’espectacle en un acte carregat de ritual.

Així doncs, l’elecció d’un Déu tan improbable com l’ànec de goma de les banyeres, participa en aquest simbolisme. La ironia provocadora amb què un objecte tan humil tenyeix el tron del totpoderós té la seva contrapartida profundament moral:

No seria el món millor si en lloc del Déu de l’Antic Testament, venjador i castigador, el Cel estigués regentat per un Déu de broma, innocent, juganer, optimista i amic dels nens?
Un Déu revolucionari que es distingeix de tots els altres per representar la imperfecció i no la Perfecció.

Així el Pallasso ofereix a la resta de la humanitat el seu propi Déu, aquest Déu de la Imperfecció que s’enfronti a la tirania fanàtica de la perfecció i de les seves dues bastions: la vanitat i el desig de poder.
Sense cap dubte és la més ambiciosa de les creacions de Leo Bassi, que el situa en un terreny on els veritables bufons sempre han buscat la seva raó de ser: Desafiar espiritualment la lògica del món seriós.

La Gran Missa Patólica destil·la tot el sabor d’aquestes misses tan particulars oficiades al Paticano i és una introducció perfecta per als no iniciats a l’Espiritualitat esperpèntica de l’Patolicismo.
Finalment, dues precisions més.

– Durant la Missa, s’exhibiran al públic 5 pel·lícules curtes, de 30 segons cadascuna del besavi de Leo Bassi, Giorgio Bassi. Filmat fa 119 anys pels llegendaris germans Lumière. Són documents excepcionals dels primers Pallassos de la història immortalitzats sobre una pel·lícula i és una primícia absoluta ja que no consta que hagin estat exhibides amb anterioritat. Això és possible gràcies a unaautorización directa de la Fundació Lumière.

– El públic pot participar en la celebració de la Missa Patólica reservant amb anticipació, serà un plaer incloure en el desenvolupament de l’ofici autèntics baptismes, casaments, i per què no! … fins divorcis patólicos.Leo Bassi

http://paticano.com/